På vei mot New York Maraton

Ledelse er å manøvrere virksomheten inn i fremtidens samfunn. I tidligere artikler har vi drøftet viktigheten av at ledelsen forenes i synet på de vesentlige utviklingstrekk og kritiske usikkerheter og evner å forestille seg 3 – 4 vidt forskjellige, men plausible fremtidsbilder (scenarioer) av markedet og samfunnet.

Visjonen er i tradisjonell strategilitteratur den lederstjernen som skal blinke i det fjerne og vise vei mot markedsposisjon og lønnsomhet uansett hvilke fremtidsscenario som inntreffer. Ideelt sett skal visjonen gi inspirasjon, kommunisere en hensikt og mening, motivere for fremragende prestasjoner og virke samlende. Surfer vi internettet ser vi raskt ulike visjoner: ”Vårt bidrag er kundenes suksess”, ”Kunnskap gir vekst”, ”Vi skal være kundenes favoritt, og ”Nordens mest nyskapende transportkonsern”. (Noen vil med rette hevde at disse er en blanding av forretningsidé og visjon, men la det ligge nå). Gir disse visjonene retning? Ja, det kan vi vel si. De indikerer noe om hva som skal oppnås. Er disse visjonen samlende? Tja. Gir disse visjonene inspirasjon og motiverer for fremragende prestasjoner? Nei – og det hadde vært utrolig om fem-seks ord skulle greie det. Hvilken energi og motivasjon gir visjonene ”Vi skal få det norske folk til å orke mer” og ”Norges beste kjedehus for faghandelskjeder?

Hva er din virksomhets maratonløp?

Poenget mitt er at troen på effekten av visjonen ofte overvurderes. I denne artikkelen setter jeg fokus på gapet mellom det man ønsker å oppnå med visjonen og hva visjonen faktisk greier å skape. Broen i mellom heter modus operandi. Modus operandi er lånt fra kriminologien der uttrykket beskriver en forbryters fremgangsmåte under forbrytelsen synliggjort gjennom de spor han legger igjen.

Idrettsutøveren kan ha som visjon å springe New York maraton under 2.15.00. Hans modus operandi beskriver hva som skal prege og være innholdet i hver eneste dag fram mot løpet: innholdet og variasjonen i treningsøktene, spisevaner og diett og bearbeiding av egne holdninger og innstillinger. Maratonløperen får energi gjennom sin visjon og bestemmer modus operandi selv. I forretningslivet er det annerledes. De aller færreste får energi av visjonen alene.

Modus operandi skaper engasjement og er energiskapende

Virksomhetens modus operandi er ofte ikke innlysende for ledere og medarbeidere, men innholdet i modus operandi er avgjørende for å nå visjonen. Det sentrale spørsmålet for å beskrive modus operandi i egen virksomhet er: Hva skal prege oss i vårt daglige arbeid på vei mot visjonen? Og den ultimate testen: Tenk at vi tar bort alle skilt inne i butikken som sier at detter er en G-Sport, XXL eller Anton Sport butikk. Deretter sender vi inn en kunde og lar hun oppleve synsinntrykkene og kundebehandling. Opplever våre kunder det vi vil hun skal oppleve i skarp kontrast til hva hun opplever hos våre konkurrenter?

 

I forretningslivet er det ofte ikke visjonen som skaper energien, men den modus operandi vi kan avlede av den og som inspirerer i arbeidshverdagen. Dersom ledere og medarbeidere opplever en arbeidshverdag som skaper mening, stolthet, anerkjennelse og verdsettelse, mestring, humor og ”vi-følelse”, og der arbeidsinnhold, væremåte og prioriteringer leder mot visjonen, vil dette skape inspirasjon og engasjement, målrettet innsats og økt effektivitet, produktivitet og lønnsomhet.

I den grad visjonen i forretningslivet er overvurdert så er modus operandi undervurdert.

Hva er din virksomhets modus operandi?

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.