Godt lederskap i dag forutsetter at vi som ledere behersker ulike kommunikasjonsstiler. Som medarbeider er jeg avhengig av å bli hørt og få gjennomslag. Visse kommunikasjonsstiler er mer hensiktsmessig enn andre avhengig av hva vi ønsker å oppnå. Vi har også en tendens til å overbruke noen kommunikasjonsstiler og underbruke andre avhengig av evner og tidligere erfaringer. Kommunikasjonsatferd kan endres dersom vi er klar over dette. Innsikt i hvordan vi oppfattes av andre er en nødvendig forutsetning for å kunne kommunisere godt.
Vår trening
Vår trening i effektiv kommunikasjon gjennomfører vi i kurssalen med 6-12 personer der vi bruker 80% av tiden til trening, eller vi deltar på ledermøtet eller salgsmøtet med klargjøringer og tilbakemeldinger.
Vi i HumanEffect trener i effektiv kommunikasjon og positiv påvirkning for å få til:
- Raskere kommunikasjonsprosesser og bedre beslutninger
- Mer forankrede beslutninger og høyere eierskap til handling
- Økt innovasjon og kreativitet
- Utnyttelse av mangfold og kompetanse
- Raskere og mer treffsikre valg
Når vi arbeider med kommunikasjon i bedrifter trener vi ledere og medarbeidere i:
Mine påvirkningsstiler
- Hvilke påvirknings- og kommunikasjonsformer benytter hver og en av oss i kommunikasjonen? Hvilken kommunikasjonsstil overbruker jeg og hvilken kunne jeg bruke mer?
- Sammenhengen mellom verbal og ikke-verbal kommunikasjon og hvordan vi oppfattes å påvirke våre omgivelser
- Hensiktsmessig kommunikasjon
- Hvor hensiktsmessig er min kommunikasjon? Hvilken påvirkningsform vil gi de beste resultatene?
- Hva hindrer meg i å benytte den mest effektive påvirkningsformen?
Stille krav og gi kritikk
- Hvordan stille krav til medarbeidere og gi konstruktiv kritikk?
- Hvilke konfliktsituasjoner oppfatter vi som de vanskeligste?
- Trening på å takle konfliktsituasjoner gjennom kommunikasjons- og påvirkningsformer.
Samarbeid og tillit
- Hvordan trekke andre med seg gjennom samarbeid og tillit?
- Hvordan argumentere effektivt og saklig for å få gjennomslag?
Nye synsvinkler
- Trening i initierende atferd som omfatter idéer og forslag til nye fremgangsmåter og nye innspill. Initierende kommunikasjon gir nye synsvinkler, fornyer tankesett, øker mangfold og kreativitet.
Reaksjoner
- Reagerende atferd omfatter støtte, innvendinger og klimasettende sjargong.
- Reagerende kommunikasjon tar stilling til, betrakter, vurderer og bedømmer noe ut fra ulike kompetanseståsteder, slik at kvaliteten i konklusjonene forbedres.
Klargjøringer
- Klargjørende atferd omfatter spørsmål, fordypning, teste forståelse og sammenfatte.
- Klargjørende kommunikasjon øker tverrgående innsikt og fremmer beslutning og gjennomføringsevne.
Ressursutnyttelse
- Ressursstyrende atferd omfatter avbrytelser og aktivisering. Rett kommunikasjonsatferd bidrar til effektiv utnyttelse av kompetanse og tid ved å sikre framdrift og bidra til å styre dialogen mot hensikt og resultat.